Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Konkurs 2004 - zprávy z koncertů
HOME Konkurs

Byli jste tam? Jak jste to viděli vy?

Zpět na hlavní stránku Konkursu
Frenštát pod Radhoštěm
Zlín
Jindřichův Hradec
Plzeň

Turnov

Jihlava
Kuřim
Osek u Litvínova
Hradec Králové


Frenštát pod Radhoštěm

6. března 2004 odstartovalo v kině ve Frenštátu  pod Radhoštěm první z předkol Moravského vrabce. Tady se Moravský vrabec konal už po sedmé. Dostavil se na zdejší poměry rekordní počet kapel -  čtrnáct,  z toho tři slovenské. Jejich výkony pozorně sledovali Jiří Brabec Moravský, Helena Bretfeldová a kapelník Sluníčka Ota Maňák. Pět skupin postupuje na finále Moravského vrabce v Karviné:  na pátém místě se skončilo duo Horečka. 4. místo obsadili Šťastní chlapci (Slovensko), 3.místo získala kapela Ptačoroko, 2.místo patřilo opět slovenské kapele Hrdza a vítězem se stala stálice frenštátského Moravského vrabce kapela Kajkery z Frýdku-Místku.  Na snímku Hrdza z Prešova.

Zlín

Plná šopa konkursu

Pořadatelem konkursu pro Zlínský kraj a okolí byl tradičně Martin Juřík a jeho Zelenáčova šopa, hospoda, kde se každé úterý hraje, takže mnoho kapel to tam má natrénované. Přihlásilo se jich třináct, z větší části ze Zlínska, ale i ze vzdálenějších končin. Nakonec jich vystoupilo devět. Hrálo se pro společnost sedící u stolů a tvořenou většinou členy a příznivci ostatních uskupení. Kapely měly každá dvacet minut, včetně ozvučení, takže většinou stihly čtyři až pět písniček.

Poměrně stísněný prostor vhodný pro klubové hraní způsoboval poněkud těžší čitelnost zejména pro kapely s bicími, jejichž zvuk byl hustý jak místní třináctka pivo. Ale nebyl to handicap, který by byl zásadní povahy.

Přehlídku odstartoval Šimon band, jehož osobitou barvu zajišťuje spolupráce cimbálu s třemi kytarami a dokresluje dobrý hráč na dechy – zobcová flétna, saxofon. Slušná rytmika (perkuse a baskytara) hnala písničky dopředu, vlastní tvorba Milana Šimka (alias Šimona) na klasickém písničkovém základě slok a refrénu vypráví osobní pocity důvěryhodně a zajímavě. V malém prostoru ale působila hudba poněkud přehuštěně, zejména ve středních polohách, kde kytary s cimbálem vytvářely až nečitelnou kompaktní hmotu.

Ještě lépe na mne zapůsobil zlínský Pass, dobře šlapající folkrock s hlavním zpěvákem s mírným mišíkovským nádechem a příjemnými vokály. Někteří členové kapely střídají víc nástrojů, což se nemohlo v malém časovém prostoru dostatečně demonstrovat, ale potěšila mne foukací harmonika i mandolína (kterou frontman střídá s akustickou a elektrickou kytarou).

Stylově zajímavá byla kapela Ztráty a nálezy ze Zdounek. Kapela kolem bratří Burešů hraje tématicky trampskou muziku s velkou bicí soupravou (bicmen byl nejlepším muzikantem seskupení), kde texty jsou opravdu jak z trampských úvodníků a ostatní instrumentální výkony pouze obstojné.

Velkou pohodu a skvělý ohlas ze sálu měla kapela Taurus – solidní muzikanti hrající záměrně jednoduše s cílem pobavit a potěšit. Swingovalo to, klávesista předvedl skvělý scat, písničky byly různorodé, houslistka invenční a zpěvačka libá.

Pupkáči z Lipníka nad Bečvou (domovského kola v Mohelnici se nemohou zúčastnit, protože jeden z pánů v té době očekává rodinný přírůstek) ukázali, jak s minimem nástrojů (kontrabas, kytara, foukačka a zpěvačka s chřestítky) jde udělat slušná porce tramp-folkové muziky. Takových kapel je málo, a je to škoda. Hezké texty, promyšlené aranže, příjemný zážitek.

Slovenští Za (asi nejkratší název kapely vůbec) ze Skalice zpívají většinou česky a hezky. Od loňska doplnili sestavu (2 kytary, basa, mandolína, příčná flétna) a zahráli příjemný, kultivovaný folk, většinou v mírně melancholické, romantizující poloze.

Mohutná folková sestava Hrachokoutu se zvučila dlouho, takže ukázněně vystřihla jen tři kousky. Vyšlo jim to lépe než před čtrnácti dny na Vrabci ve Frenštátě. Kapela poctivě pracuje s dynamikou, má dobře propracované vícehlasy a je vidět, že má kvalitně nazkoušeno. Přiznám se ale, že nejsem tak docela přesvědčen o síle samotného repertoáru.

Amulet (tento byl z Napajedel na rozdíl od jiných) je sice těleso s proměnlivým počtem členů, ale ve Zlíně vystoupili jako duo, což je v podstatě jeho současný stav. Dvě kytary, dva mužské hlasy, písničky různorodé kvality. Nic víc, nic míň.

Závěr obstaral Dessert z Veselí na Moravě – bluegrass a především jeho gospelová forma, Zkušení muzikanti, jeden mikrofon na kontrabas a zbytek muziky na jeden kvalitní snímající vše jak za časů bratří Osbornů. Kapela, která by se měla na nějaké přehlídce poměřit s podobnými tělesy z Čech. Slušně zpívají, slušně hrají, vědí, co chtějí.

Celá přehlídka trvala přes čtyři hodiny a myslím, že nemohla nikoho nudit, některé kapely vysloveně potěšily. Nejen mne, ale zřetelně i vděčné publikum. Martin Juřík alias Čurda akci nejen zorganizoval, ale i doprovodil průvodním slovem a lze očekávat, že za rok se sejdeme na stejném místě znovu.

Jiří moravský Brabec

Jindřichův Hradec

Katastrofy a inovace na jihu.

Ačkoliv bylo v pátek 26. března oficiálně jaro, zima vystrkovala na jihočeských silnicích ještě své drápy. V sále jindřichohradecké Střelnice bylo celkem útulno, i když svou rozlehlostí tenhle sál ideální pro jihočeský Konkurs Zahrady příliš není.

Moderoval tradičně Milda Vokáč ze skupiny Jen tak tak. Vlastně všechno, co se v jindřichohradeckém folku odehrává, nějak s touhle kapelou souvisí a má to punc Folkové růže. Jen tak tak je ve městě kapelou první a momentálně i poslední; Směr jih se před nedávnem rozpustil a jeho členové vydávají velmi mlhavá prohlášení o možnosti, že by se zase někdy dali dohromady. Pobočnou formaci dalšího “jentaktaka” Pavla Jarčevského zase sklátily choroby. Ale nejen nemoci, úrazy, přírodní katastrofy a přísný ohled pořadatelů a termín uzávěrky zredukovaly startovní listinu letošního Konkursu víc než nějaká chřipková epidemie. (Tak třeba úraz kytaristy Honzy France vyřadil ze hry nejen strakonickou Messalinu, ale znamená i neúčast jeho dua s Katkou Křížovou v zahradním písničkářském semifinále.) Zdá se, že jihočeská folková a country scéna momentálně prožívá nějaký “velký třesk”. Na pódiu jsme se setkávali se starými známými tvářemi, ovšem v úplně jiných, nových formacích.

Tak nakonec v nebohatém výčtu sedmi zúčastněných kapel zasvítily dvě jistoty: velešínská Fontanela a Shivers z Volyně. Fontanela je chlapská záležitost, drsné a syrové blues, trochu líznuté hospodou. Jestliže jsme už v minulých letech mohli u téhle kapely mluvit o instrumentální jistotě, dynamičnosti a výborné rytmice, teď z toho ještě vykoukla přesvědčivost a vnitřní náboj zejména v projevu zpěváka Jaroslava Bartyzala. Má-li vám být příjemně s nářezovou kapelu, která zdaleka není jenom nářezem, pozvěte si Fontanelu.

Shivers jsou “kelti”. Loni a předloni ještě ne moc výrazní. Mezitím natočili album, otloukali se na kdejaké keltské akci, na Folkové růži nebo na Portě (“hraní pro pět diváků nás zklamalo”), spolupracovali s tanečníky a sháněli nové nástroje. Bedna zvaná cajon není zrovna moc keltský nástroj, ale působí úžasně, něco asi tak mezi congem a valchou. A příště prý už přivezou i dudy. Taky jim to dobře zpívá a navíc – na rozdíl od svých souvěrců - nejsou zas až tak ortodoxní a klidně přidají trampírnu (ovšem v “keltském” aranžmá.

Táborská Sešlost se představila jazzově, i když podle jejich slov pěstují i swing a vůbec ledacos. Jsou výrazní výbornými kytarovými postupy (muzikanti z města Acoustic Impactu se nezapřou) a dobrou zpěvačkou, celek zatím ale působí lehce neukotveně.

Drazda Band z Doudleb debutoval na Konkursu loni, od té doby mladičká kapela posunula mezi ty, které nepřehlédnete. Instrumentálně zatím stále ještě trochu u zdi, ale vokál je dost dobrý, zvláště tam, kde se pochlubí pěti hlasy. Vlastně teď jako jediní zastupovali dřív na jihu hojně rozšířený “nezmaří” sound, ale o nějaké nápodobě nemůže být ani slovo. Mají solidní a průrazné texty, pokud se ovšem nepustí do trampských banalit o podzimu.

Prachatická sestava Jasoň, Drsoň a spolek má také personální problémy, a tak zbylo trio (flétnistka Kateřina a kytaristé Jakub a Martin) pod názvem Náhodné doteky. Možná ta redukce osob mnohému pomohla, ti tři hrají zlehka a komorně cosi neuchopitelného, vnímáte náročné kytarové party, vyciťujete tam jazz, bosanovu i klasiku. Pěkné, ale rozhodně nic pro velké amfiteátry.

Táborský Fígl je další kapelou, která vznikla na troskách jiných. Hrají country a tak, ale swing jim jde zdaleka nejlíp. Subtilní zpěvačka působí mezi pěticí drsných muži jako růže na strništi, ale chlapci by ji měli pro její kvality na rukou nosit.

Humpolecké těleso Martin Sýkora a spol. je velmi proměnlivou sestavou – předloni čtyři, loni pět, letos už jen trio. Až vás napadne, že hraje, kdo má čas, ale v Humpolci určitě nezakopnete o muzikanty na každém rohu. Paradoxně trio (flétna, kytara, violoncello) nejvíc odpovídá komorní a křehké Sýkorově muzice. Jste vtaženi do docela zvláštní příjemné nálady, která se šťastně míjí s jednadvacátým stoletím. Výhrady jsou, ale drobné a spíš technického rázu.

Suma sumárum: málo kvantity, dost kvality, ještě víc zajímavosti a žádný trapas (ale ty už se na Konkursech neobjevují prakticky nikde). Spíš než folk a country (a při absenci bluegrassu a tradiční jihočeské nule pro trampskou píseň) by stálo za to říkat “převážně akustická hudba”. Jenže to by byla další škatulka a ty, jak známo, dnes začínají být těsné ještě dávno předtím, než vznikly.

Michal Jupp Konečný

Plzeň

V Plzni nadupáno

Poslední den v březnu hostil pořadatel kulturní středisko Esprit na staré dobré adrese Divadla Čas čtrnáct kapel z plzeňského regionu (tedy převážně ze samotné západočeské metropole. Není to rekord; v minulosti pořadatelé dělali výraznější selekci v předvýběru, letos to nestíhali a tak zdejší finále Konkursu Zahrady (spojené s oblastním kolem Trampské Porty) mohlo ukázat kompletní západočeskou scénu v plné síle a rozmanitosti. Zatím mohu těžko srovnávat, když Plzeň byla teprve druhým kolem Konkursu, které jsem navštívil. Srovnání s Jindřichovým Hradcem ale vyznělo pro Plzeň nejméně o třídu výš.

Celý maratón moderoval Míša Leicht a s přirozenou elegancí předváděl, jak je důležité nasazení konferenciéra, který je in a nikoliv “zvenku”. A zdálo se mi, že poprvé slyším v Divadle čas vynikající zvuk. Věřte nevěřte, skoro plné hlediště. Pak že lidi v Plzni chodí jen na Struny na ulici.

Přehlídku zahájila mladičká kapela Sedm nedostatečných ze Starého Plzence. I když zatím mnoho zkušeností nemají, hodnotil bych je rozhodně lepšími známkami než jejich název. Zřejmě je jejich oblíbenou kapelou Hop trop, co je při společném bydlišti se Samsonem docela pochopitelné. Plzeňský Český Slavoj je už kapelou vytříbenější. Co nedokázali v průraznosti vokálů a chybějící větší lehkosti, to bohatě vynahradili vynalézavostí textů (vesměs s erotickými tématy). Petr nebo Pavel je formace, která sem zabloudila z Karlových Varů a byla handicapovaná úrazem doprovodného kytaristy. Při navíc nepřesné base bylo nesnadné udržet rytmickou celistvost, instrumentaci zachraňoval velmi dobrý houslista. K zajímavostem patří, že do bluegrassového hávu odívají repertoár Beatles nebo Pogues.

Sestava kapely Toman a lesní panna (adresa Blovice) v čele s baskytaristkou Romanou Tomáškovou se po devíti letech existence ustálila na trojici baskytara – kytara – klávesy (se zásobou dalších alternujících nástrojů). Všichni tři muzikanti jsou neobyčejně vynalézaví, každá složka tu žije zajímavým melodickým životem a nad tím korunuje dívčí dvojhlas, který naléhavostí vzdáleně připomíná sestry Steinovy. Přes průzračnou křehkost se tahle kapela na velkých pódiích určitě neztratí.

Plzeňská Strašlivá podívaná má za sebou šestnáct let nejednostranného a většinou úspěšného hledačství; nejenom v nalézání nových barev a proudů, ale především v inspirací v dobových a historizujících stylech nebo v tu- i ondezemském folklóru. Nikdy se neobtěžují zachovávat pseudověrnost stylu, ale vždy znova ho uchopují s nadhledem po svém. Tentokrát byla v popředí jejich zájmu židovská melodika i tématika a český folklór.

Napůl jako host se představila skupina Slepá kolej. I ta má kořeny v plzeňské folkové líhni, dnes provozuje hudebně čistý a vynalézavý rockpop s důrazně šlapající rytmikou.

Collegium Fiddle Dolce je těleso sdružené z výrazných muzikantských osobností kolem Milana Benedikta Karpíška. Kapela a její různé odnože má bohaté zkušenosti ze zahraničních cest a zvládá ledacos, od folklóru přes šraml až po keltské nápěvy. V první řadě překvapí instrumentací: fagot ani loutna nejsou zase tak tuctovými folkovými nástroji.

Kdysi trampská Fregata je jednou z jistot plzeňského folku. V oslabení o jednoho člena vyzněl její vokál trochu vlažně, zato instrumentální výkony jsou čím dál lepší.

Barbora Šindelářová je hodně nadějnou šansoniérkou. Její doprovodná kapela je profesionální, dynamická a občas to i zajiskří. Přesto působí dojmem že jde o náhodně sestavený tým profíků.

Plzeňská Alternativa je rok od roku zajímavější a pestrobarevnější, čtveřice BlueGate čím dál vyhranější a vokálně vytříbenější. Neboysa se svou verzí folklórrocku je razantní a přesvědčivá, ale na druhou stranu se začíná víc přibližovat svým stylovým bratřím.

Michal Jupp Konečný

Turnov

Maratón v Turnově.

Turnovský Konkurs Zahrady pro kapely z Liberecka a okolí byl tentokrát pro velký nápor přihlášených dvoudenní – konal se na apríla a den poté. A aby toho nebylo málo, další den – sobota – byl v turnovském Městském divadle vyhrazen pro české semifinále Zahrady písničkářů.

Jablonecký BG Bazar (na fotografii) rozšiřuje záběr svého repertoáru různými směry a vesměs úspěšně. Upoutal svým vokálním projevem. Sestavu pánských hlasů obohatila Alena Vítová (jinak Berušky), ze které vyrůstá výrazná zpěvačka.

Amazonky se v dospělosti už zbavily většiny technických problémů, které je doprovázely ještě jako dětskou kapelku. Teď je čeká hledání silnějšího a smysluplného repertoáru a víc pódiové přesvědčivosti. To mladší Berušky už jsou o poznání dál, poté, co nahradily basu baskytarou nabral jejich projev výraznější drajv, doplňují to perfektní a vynalézavé trojhlasy a nápadité písničky kytaristky Aleny Vítové (i když i ona zabrousí na parketu postpubertálního humoru).

Skupina Na starý kolena z Mnichova Hradiště (na snímku) přijela oslabena o rytmickou sekci a pouze v akustickém triu zaujala svou jinakostí, nástrojovou barevností a zpěvem frontmana Luboše Odháněla. Jsem přesvědčen, že v této akustické podobě je jejich muzika pravděpodobně překvapivější a sdělnější. Ale je to jen pocit, možná vyvolaný záplavou – pro Turnovské kolo typickou – “těžkých” kapel.

Bylo jich mnoho a jen nemnohé zaujaly. U těch ostatních zněl jejich repertoár většinou stále stejně, a pokud měly co zajímavého nabídnout, stejně to zanikalo v “řezničině” jejich (neozvučených!) bubeníků. Zajímalo by mne jak taková obubněná kapela ustojí vystoupení v malém klubu.

Ale přece jen pravidlo potvrzující výjimky (ostatně žádné objevy, ale světlé jistoty zdejšího regionu): Houpačky (dříve Modrý houpačky), Vltavín, Juwel Folk, Vomiště a Netřesk. Houpačky potěší kultivovaným projevem a swingem, Juwel Folk jistým projevem, výtečnou zpěvačkou a neméně dobrými texty, Netřesk a hlavně jeho zpěvačka Šárka Hulíková zase rozdává energii a radost. Vltavín bohatší o zkušenost s vydáním alba u renomované firmy hraje barvitou a promyšlenou muziku a nemůžete si nevšimnout dokonalého vokálu. Jen Vomiště tentokrát utajili ledacos ze své vyhlášené instrumentální dovednosti.

Tou upoutal mladý Jantar, kde dominují bratři Cidlinští. Už ne jen Dalibor junior s banjem, ale i Jan s baskytarou. Ale bez vkladu tady hostujícího Dalibora by byl celkový výsledek asi méně než poloviční.

Zajímavostí byly tři crazy kostýmní záležitosti. Parodické Mokrý stoupačky v čele s Martinem Kadlecem byly hudebně hodně zajímavé, ale celkově to jaksi nevyznělo. Nový Paka, jeden z pohrobků rozpadlého “velkého” Nadorazu je jen příjemným ale nedotaženým pokusem o šramlovitou srandu. Naopak Ježibabinec, projekt tří písničkářek Žofie Kabelkové, Martiny Trchové a turnovské hostitelky Magdy Brožkové svou spontánní divadelností velmi potěšil.

Kvalitní zvuk, moderování Mirka Ošance a laskavá péče manželů Feštrových coby pořadatelů konkursní maratón v Turnově dokonale zarámoval.

Michal Jupp Konečný

Zahrada na trase do Evropy.

Cesta do Aše se díky hotovým úsekům dálničního obchvatu kolem Plzně zase o kousek zkrátila. Nepíšu to z hlediska pohodlí vybírajícího dramaturga, ale z pohledu toho, jaké mají kapely z karlovarského regionu (podobně bychom mohli mluvit třeba o kapelách z Karvinska nebo z Valašska) šanci představovat se častěji a v širším měřítku dál než za humny. Pro pořadatele jsou položky za cestovné zcela mimo jejich možnosti (o honorářích se ani nezmiňujme), pro kapelu je jenom benzín na cestu do Prahy už řádnou dírou do peněženky. Přesto to muzikanti nevzdávají: chodovské Bodlo se stalo součástí putovního kapelního festiválku Folkotoč, Nová tvář z Tachova zase zredukovala svou sestavu tak, aby se vešla do jednoho auta.

Ale už jsme v sále Ašského kulturního střediska, je pátek 16. dubna a ke Konkursu Zahrady, spojenému tady stejně jako v Plzni a v Kuřimi s předkolem Trampské Porty, je přichystáno devět formací. Hlavní pořadatel Josef Týma si přibral ještě roli konferenciéra, velký sál je prakticky neozvučitelný, ale zvukař se snaží dělat zázraky.

Mladá tachovská kapela Griffins teprve nedávno opustila zdi hudební školy, kde se zrodila, celostátně vyhrála Dětskou Portu a tady vstupuje do velkého světa. Rozhodně šťastně. Její doménou je irská hudba, mladí muzikanti ji hrají citlivě a věrohodně, ale po svém. Když zabrousí do jiných vod, už to tak přesvědčivé není a stejně se jim i v odlišném repertoáru keltské cítění vrací.

Drc z Ostrova nad Ohří si už našel svoji parketu, zatím však stále ještě čeká na zpřesnění a zhutnění svých pěveckých partů. Karlovarským Walchařům (s přestávkami tahle kapela existuje skoro dvacet let) sedí swing, u klasického bluegrassu chybí lehkost a zase jim to dobře zpívá. Hotowoo z Chodova je kapelou, která má široký záběr a dost zkušeností. Personální problémy způsobily, že nedávno zformovaná sestava je spojena ze dvou málo podobných a zatím nepropojených půlek. K plusům patří dobrá foukačka. Chebští Parťáci jsou country kapelou také zformovanou poměrně nedávno, docela jim to odsejpá a jejich ozdobou je sedmdesátiletý mladík za steelkou. Zůstali ale poněkud ve stínu následujícího country Bourbongrassu. To je kapela, která by z fleku mohla dělat třeba doprovodnou kapelu Frantovi Nedvědovi nebo ještě něco úžasnějšího. Zkušení a sehraní muzikanti (pozůstatek kdysi legendárního bluegrassového Kvintetu bratří Chvalů nabízejí nejen kvalitu, nasazení a náboj, ale i velmi solidní české texty). Pokud se v Konkursu objevily country kapely, Bourbongrass všechny předhonil nejméně o dvě koňské délky. Vím, že na necountryových festivalech je asi moc štěstí nečeká, ale kdybyste věděli o nějaké hvězdě country, která potřebuje kapelu, dejte vědět. A škrábeme se k vrškům ašského koncertu. Nová tvář z Tachova je už ostříleným účastníkem Zahrady. Letos zúžila sestavu (samozřejmě nejen z těch dopravních důvodů), rockové nasazení a i folková citlivost jí zůstaly společně s dynamikou drajvem a prožitkem. Přesto se mi po té vícebarevnosti z minula (a z jejich výtečné desky) bude trochu stýskat.

Chodovské Bodlo je ve své kategorii rok od roku vždy o pořádný kus lepší. Jenže ono vlastně už v žádné kategorii není. Kapela, co vyrostla na bluegrassovém půdorysu je dnes už zcela svébytná (podobně jako Cop) a Banjo Jamboree by ji asi ortodoxové hnali klacky. Pro ty, co potřebují k životu škatulky bych hudbu Bodla označil za bluegrassrock. K tomu patří výborná baskytara, hodně dobré texty (obojí Radek Exner), naléhavý zpěv a celkově průbojný a našlápnutý projev kapely.

I tady v Aši stejně jako na jiných kolech Konkursu se projevuje silná generační obměna a také transformace zavedených sestav. A co nejdůležitější – chybějí výkony vysloveně špatné nebo začátečnické pokusy. Je jasné že méně zkušené kapely si dnes troufají spíše na Portu nebo získávají zkušenosti v dětských soutěžích.

Michal Jupp Konečný

Jihlava

Davy nováčků v Jihlavě

Jihlavské kolo konkurzu se odehrávalo tradičně v Divadle na kopečku, tentokrát ve středu po velikonocích - 14. dubna. Z deseti kapel přijelo devět, absentovalo Torzo, které se přihlásilo už i do Zlína a nepřijelo bez omluvy nikam. Takový postoj, přiznám se, nechápu. Myslím, že vede k tomu, že pořadatel si u podobné kapely namaluje červený puntík.

Z devíti kapel, které si zahrály, bylo sedm, které se představily poprvé nebo po delší pauze. Upřímně řečeno, asi právě jim nepomohl fakt, že bylo dost času a každý si mohl zahrát dobrých dvacet minut. U některých tím byla patrnější repertoárová nebo interpretační bezradnost, která by se při jinde tradičním klíči “tři písně a dost” snáze schovala. Tím nechci říci, že vše bylo špatně, ale vedle sympatické snahy přinést něco nového se u většiny kapel přece jen projevily různé začátečnické bolesti. Ale vezměme to pěkně popořadě.

Medvěd svěřil startovní číslo jedna jihlavské partičce CWBC (alias Country Western Bluegrass Colegium). Kapela zahrála country-rock s automatickým bubeníkem, přeboosterovanou elektrickou kytarou a občasnými textovými perlami typu “Jsi mi stále tak blíž”. Jediná píseň, která se diametrálně lišila od vlastního repertoáru – Tmavomodrý svět pro banjo a hlas ukázala, co by kapela mohla, kdyby chtěla (i když pochopitelně jde o nápad, který už si vystřihli pánové Malina a Plíhal).

Za nimi následovali JSC z Třeště se sympatickou banjistkou Janou Friedrichovskou, kteří pro změnu hráli trampskou původní tvorbu s bicími v octopadu. Repertoár byl mile trampsky naivní, interpretačně kapela trpěla mnoha nováčkovskými prohřešky (přestože už hraje sedm let) a měl jsem pocit, že snad na nějakém tom trampském bále by se cítili víc doma. I u nich totiž právě převzatý Bál v lapáku naznačil, že na lepším repertoáru by mohla kapela rozkvést do příjemnější polohy.

Trio Cimpr campr naopak představilo tři zkušené muzikanty v netradičním obsazení bez kytary (banjo, bicí, baskytara), kteří všichni patřili podle mého soudu mezi pětici nejlepších instrumentalistů kola a baskytarista by si u mne odnesl osobní vavřín vítěze. Složité, nepřiměřeně dlouhé kompozice ale byly asi na úkor sdělnosti, takže celkový pocit byl, že zjednodušení a doplnění sestavy o jeden nástroj na dlouhé tóny (housle, saxofon…) by kapele prospěly.

Wyrton z Ronova nad Doubravou představil bluegrass, byť nijak ortodoxní. České texty na převzaté melodie někdy zápolily s přízvuky (odplou – vallodí) a nepřinášely nic světoborného, kapela neoslnila ničím, ale kytarista Jakub Barták měl hezký hlas a mandolinista Jan Roth zahrál velmi slušně. Aneb kdyby všichni zpívali jako kytarista a hráli jako mandolinista, bylo by to velmi dobré.

Zřetelně nejlépe na mne zapůsobilo trio Honzíkova cesta z Jihlavy. (Kytara a baskytara v rukou pánů, příčná flétna a sólový zpěv Jany Havlové). Jejich repertoár sestával z písniček v romštině a vlastních kompozic Jana Fouse. Doprovod byl záměrně jednoduchý, sloužil tvaru písniček, Jana Havlová (s členkou Cicvárkova Oka jde jen o shodu jmen) byla bezkonkurenčně nejzajímavější zpěvačkou a mírně divadelní přehrávání se v amfiteáru může proměnit v přednost.

Draga Banda je kapela, o které to člověk nutí napsat si mnoho poznámek. Letos hrála ve dvoučlenném obsazení (Matěj Kolář a Predrag Durojnič), když dva členové nedojeli a člověk vlastně neví, o co společně usilují. V repertoáru se objevují zajímavé vlivy, čerpá z folklóru jak místního (Matěj hraje kromě jiného i na jihlavské skřipky), tak světového (a tím míním nejen bosensko-srbské kořeny Predraga), jsou to výborní muzikanti a Matěj má zřejmě hodně naposloucháno z oblasti módní world music, ale celkový pocit je, že celé vystoupení je velkou improvizací a performingem, kde se ukazuje, co všechno především Matěj dokáže (hrdelní hlas, improvizované vokální party, exotické nástroje) a do původního materiálu je to implemetováno dost neústrojně až samožerně. Leckde se píseň zadrhne - hraje se a čeká, kdo ji posune dalším nápadem dál. To sice může posluchače vtáhnout do hry, protože má právem pocit, že právě zde vzniká něco neopakovatelného, ale přece jen míra improvizace přesahuje podle mne rozumnou mez. Na sejšnech to může být zábava, na pódiích přehlídek někdy dost trudné intermezzo.

Trio Karel na nákupech z Novoměstska se točí kolem autora, kytaristy a zpěváka Radka Tulise. Přehlídka je nezastihla v dobré formě a paradoxně nejvíc muziky šlo z jediné písničky, kterou si Tulda střihl sám. Přitom v Tulisovi je dostatečný autorský potenciál a hudební i textová hravost (například slovo omámí použil ve smyslu “udělá z tebe mámu” tedy otěhotní).

Další osvědčený písničkář Mišák (Michal Bublák) z Luk nad Jihlavou vystoupil s (folk?)rockovou sestavou F.L.O. (Folk leda omylem) a celý projekt na mne působil dost neurovnaně. Slušné muzikantské výkony se nepojily do celku (kompozice vzdáleně připomínajícího Mišíka před lety), neměly podle mého soudu dostatek sdělnosti a působily samoúčelně. Markantní to bylo zejména na Janě Havlové, která je i v této sestavě, a zatímco v Honzíkově cestě působila skvěle a měla výtečný kontakt s publikem, zde prostě tu propast mezi pódiem a hledištěm nezaplnila.

Před poslední kapelou vytáhl Medvěd z publika na pódium na dvě písničky náhodně přítomnou Žofku Kabelkovou a byl patrný ten rozdíl. V jednoduché sdělnosti sloužící písničce bylo zároveň víc muziky než u početných sestav a byla to praktická ukázka, jak vycizelovat tvar do účelné a funkční podoby.

Závěr patřil osmičlenné Saltarelle, která obléká do rockového hávu lidový repertoár. To je sice trochu módní vlna, ale v podání Saltarelly nepřesvědčivá. Jako by šlo jen o polotovary, na kterých je ještě spousta práce, a z velkých vzorů typu Čechomoru si přinesli jen snahu o maximální nasazení, které se ale v podání bicích a basy mění jen v rockovou zběsilost. Slušná zpěvačka, utopená uprostřed kapely, sama všechno nespasí.

Publika bylo celkem přiměřeně, zvláště uvědomíme-li si, že týž den hráli v Jihlavě slovenští No name, atmosféra příjemná, kolo dobře připravené (včetně informačních materiálů), úroveň nijak světoborná, ale při množství nováčků se můžeme alespoň utěšit nadějí, že po pár letech se výkony alespoň některých ukázní, pročistí a potěší nás v příštích ročnících.

Jiří moravský Brabec

Kuřim

Dva dny na jihu Moravy

Celkem třicet osm kapel (v čemž bylo několik málo jednotlivců a tři dvojice) se přihlásilo na společné kolo Konkurzu Zahrady a trampské Porty pro jižní Moravu, které se konalo v sobotu a neděli 17. – 18. dubna v Kuřimi. Většina kapel soutěžila pod obojí, některé, které už v minulosti bodovaly postupem do Ústí, vynechaly Trampskou Portu, jen málo jich nemělo zájem o Zahradu. Porota pro Trampskou Portu měla asi nejlepší obsazení, jaké jsem kdy v oblastním kole zažil, navíc i výhodné pro účinkující v tom, že zde byli zástupci médií vedle kapelníků prestižních uskupení (Vašek Rainiš – T. E. Band, Jiří Kačer Mrázek – Mošny, Petr Pololáník – Poloband, Ivo Cicvárek – OKO a Česká televize, Milan Tesař – Proglas, za hudební publicisty Pavel Šafařík a já).

Bohužel několik kapel se omluvilo pro nemoc. Jaro a jeho vlna nachlazení udělaly svoje. I tak bylo z čeho vybírat. Při tomto počtu účinkujících by asi zmínka o každém z nich způsobila, že by si článek se zájmem přečetli jen zúčastněné kapely, proto dovolte jen jakýsi předvýběr podle žánrů.

Trampové tvořili v počtu soutěžících zanedbatelnou menšinu, ale Falešná karta dokázala, proč loni vyhrála v Ústí a staří mazáci z brněnských Svižníků prokázali nadhled, swing a pohodu (i když tato kapela je těžko zařaditelná do žánrových škatulek, je to něco ze swingu, něco z trampských tradic a něco vůně country dálek).

Tradiční či moderní country se jaksi nekonalo vůbec, slušný výkon předvedli bluegrassoví BTTP a Modrá pečeť, ale kralovali jim neortodoxně …grassoví Drive jak volbou repertoáru, tak muzikantskými výkony a zpěvem Veroniky Němečkové.

Nemoc řádila především mezi folk-rockovými formacemi (z favoritů nepřijeli třeba Krahoš a Rovnátka), solidní výkon předvedla olomoucká kapela S.E.D.U.M., která zase pro změnu nestihla soutěž ve svém domovském kraji.

Většina kapel se rekrutovala z oblasti, které asi říkáme akustický folk už jen ze zvyku, jde o žánrově nesmírně různorodou muziku od alternativy, přes klasický střih písniček až někam na pomezí soudobé vážné hudby nebo naopak ohlasy na stylovou hudbu předchozích epoch. V sobotu excelovali Na chvíli motýli - stylově čisťounký a báječně provedený koncert pro tři dívčí hlasy podpořené klavírem, za nímž seděla čtvrtá motýla. Nejednoduché kompozice byly přesto tak sdělné, že je přijalo bez výhrad publikum i porota.

Solidní formu po všelijakých peripetiích v předchozích letech předvedl i trampfolkový Přístav, který se myslím už zase pohybuje ve formě, ve které vydobyl Trampskou Portu.

V neděli potěšil Šnek a klon (silně pozměněná sestava od finalisty Zahrady “Šnek a spol.”) muzikantskými kvalitami, i když v nasazení jsem ještě cítil notnou rezervu. Jejich repertoár letos tvořily převážně lidovky.

Ovšem právě v lidovkách letos měla Kuřim vidět nový model tajné zbraně pro Náměšť! Po loňském folkrockovém Koňaboji to letos byl Czaldy-waldy kvartet s Minou Podjavorinskou. Akustická muzika čtyř prakticky profesionálních muzikantů z vážné hudby a zpěvačka, které není co vytknout (ostatně za Břenkových časů hrála s Čechomorem) jak ve zpěvu, tak v síle osobnosti, která z ní vyzařovala.

Trochu folkové barvy ve zvuku nabral i další z výtečných účastníků – Onen svět, kde z původní sestavy už moc nezbylo, ale noví jsou stejně dobří jako ti, co už se na Zahradu podívali, a sestava s bicími, violoncellem, cimbálem, klavírem a flétničkami je opravdu originální stejně jako Žemlovy kompozice.

A konečně do výčtu toho dobrého, zajímavého a snadno odlišitelného patří Lucrezia Borgia ze Znojma s repertoárem upomínajícím zašlá století, v dobových krojích a s nasazením, které Ivo Cicvárek při jednáních poroty označil za “historický punk”. Na prknech konkurzu i TP premiéra jak hrom.

Další uskupení potěšila a výrazně mne zaujala některou složkou své tvorby, ale na postup do celorepublikové konkurence si budou muset počkat, vyplnivše další rok tvrdou prací. Ukume má výtečnou zpěvačku Madlu Šiffelovou, Není zač hezké nápady v písničkách, které je třeba ještě dotáhnout… a mohl bych ve výčtu pokračovat.

Z účinkujících nějakým způsobem kuriózních bych uvedl alespoň následující: Laureáty Brány v kategorii do patnácti let dívčí skupinu Převážně svážně s věkovým průměrem pod patnáct let (které to bohužel nevyšlo tak jak právě na Bráně, ale přesto patří poklona jak jim, tak učiteli Jirkovi Stejkorovi (ex Moment), který s nimi udělal dokonce i dětský muzikál) a sedmnáctičlenné těleso studentů učitelství No toto, kteří vystoupení zakončili folklorním tanečkem početnější dívčí části uskupení.

Do Ústí porota vybrala z těch, kteří soutěžili v Trampské Portě, bez udání pořadí Svižníky, Onen svět a Na chvíli motýli. Autorskou cenou ocenila Petra Hudce (duo s Karlem Klouparem) za píseň Špár, která měla i mimořádný aplaus u celkem početného publika. Kdo nakonec pojede na Zahradu, v tomto okamžiku ještě netuším, ale je z čeho nabídnout.

Jiří moravský Brabec

Osek u Litvínova

Střípky a bobky z Podkrušnohoří.

Ještě loni se severočeské kolo Konkursu Zahrady odehrávalo v sále litvínovské Citadely. Tenhle kulturní stánek odnes čas (a litvínovští radní) a tak musela pořádající kapela Stráníci hledat náhradní řešení. Našla lepší než dobré. V nedalekém Oseku je pěkný autocamp mimo jiné proslulý festiválkem Osecká kytara, jehož jsou Stráníci spolupořadatelem. Bylo logické, že i Konkurs se posune sem. Přichystán byl zdejší amfiteátřík, dokonce i slunce vykukovalo, ale venkovní teplota, schovávající se až kdesi pod teploměrem, zahnala diváky i muzikanty do interiéru zvaného Dřevák. Bylo v něm útulno a nadupáno, diváctvo hýřilo potleskem a kapelám se dařilo, i když se u těch početnějších formací se museli baskytaristé a případní bubeníci spokojit s místem pod jevištátkem.

Teplickým Naspěch to celkem dobře zpívá, jenže zatím trochu opatrně. Zajímavost: kapela pořádá pravidelné večery v pražském klubu Klamovka. Formace Pět oříšků pro Popelku prodělala v poslední době personální proměny. Sevřenější tvar kapele vysloveně prospěl, je – jako už léta - silná ve vokálech, i když to někde paradoxně vzhledem k ještě neusazené sestavě zaskřípalo. Ale jejich závěrečná swingovka byla nejlepším kouskem celého večera. Kéž bychom se od nich dočkali víc takového repertoáru. Zkomornění sestavy Oříškům rozhodně prospělo.

Skupina Kavka Banda Petra Kavky (jinak také spolupořadatele akce, majitele campu a vlídného hostitele) zní velmi zajímavě a neotřele. Kapelník se v poměrně pozdním věku našel jako osobitý písničkář, obklopil se výtečnými muzikanty a překvapení je na světě. Až se kapela ještě víc usadí…

Martin Šíl z chomutovské kapely Lidee noire je osobnost, písničkář a autor sršící nápady. Jako aranžér nabízí mnohobarevné kabátky písniček, za nimiž jako byste slyšeli velkokapelový zvuk. Jenže tohle kvarteto zní o dost skromněji a některé nápady tak nemohou naplno vyznít.

Ústecký Sunny Walk velkou kapelou je, aranžérsky i ve vokálech je na tom taky dobře. Škoda, že nedisponuje výraznějšími sólovými hlasy, chybělo by už poměrně málo. Mostecký dětský Komoráček ušel od loňska pořádný kousek cesty za lepším. Zdejší výkon ale poznamenala absence několika členů, muzikanti působili stísněně a trumfy vyložili teprve těsně před odchodem z jeviště.

Samo sebou z Dubí je mladá a ještě ne zcela dozrálá formace. Ale jejich přistup k muzice přináší něco nového a neotřelého, což u tak mladých kapel zdaleka není zvykem. Tipuji si, že o nich ještě bude dost slyšet. Vrcholem koncertu byl blok duchcovské sestavy Bob a Bobci (na snímku). Právě oni jsou od loňska oním pomyslným skokanem roku: zajímavé texty, nápadité, sezpívané a svižné vokály, instrumentálně sehraná parta s řadou zvukových lahůdek (ukulele, ukubanjo).

Moderoval Mirek Ošanec a společně se Stráníky vložili do koncertu hudební pohlazení v podobě starších i nově nastudovaných kousků z repertoáru tria Peter, Paul & Mary.

Michal Jupp Konečný

Hradec Králové

Hudlovačka 2004

V tradiční čas na tradičním místě proběhla přehlídka východočeských kapel ucházejících se o „předskokanská“ místa na letních festivalech – Hudlovačka. Během dne se na pódiu zahradního areálu U Letců vystřídalo více než dvacet skupin rozmanitých žánrů.

Jakkoli je sestavování pořadí ošidné a na Hudlovačce zbytečné (kapely prostě zahrají a přítomní festivaloví dramaturgové si vytipují, která by se jim mohla hodit), pro bilancující článek se potřebě rozdělení nevyhnu. Mezi úplnou špičku patřili loňští Krtečci z Modré krve, kteří se přehlídky účastnili spíše ze slušnosti, než pro potřebu předvést se dramaturgům. Ať tak či tak, Modrá kref potěšila novými písněmi, jimiž ještě více rozšířila svůj hudební záběr; např. Looking For The Summer (Chris Rea) zní v bluegrassovém obsazení velmi zajímavě.

Překvapením bylo znovuzrození královéhradeckých Pročne, kteří se dokázali vyrovnat s odchodem kapelníka Milana Šány. Ze sestavy Pročne zmizely housle, které nahradil zajímavě znějící akordeon, typický trojhlas zůstal dík příchodu staronové zpěvačky Míši Hanzlové zachován. Poslední, co bych bez váhání okamžitě zařadil do výběru Best of Hudlovačka 2004, byl folkrock v podání skupiny Do větru (na snímku). Bravurní instrumentalisty ze Svitav si umím velice dobře představit mezi letošními Krtečky.

U další množiny kapel už bych maličko váhal. Účinkujícím vesměs nelze upřít výborně zvládnuté nástroje (Gamba Blues Band, Proč ne band, Rebel), pěkné vokály (Šmehydlo, Pidilidi) či zajímavý repertoár (Noncua canto, Vespol), ale po bloku několika kapel se už hůře vzpomíná, kdo co vlastně hrál. Je to tvrdé pravidlo, ale platí - kdo dostatečně nevyčnívá, splývá s okolím. Poslech je však rozhodně velice příjemný.

Kapel, které hrají „jen“ fajn, se na předkolech Port, Zahrad, Vrabců, Kvítků a dalších, objevuje vždycky velký počet. Některé z nich už si vyjely koleje a stěží překvapí (Jameki, Xilt, Freegrass, Pádlo), u jiných budu zvědavý, kam se za rok posunou (Mother´s Angels, Zbytky slušnosti). Některé skupiny vypadaly, že zrovna neměly svůj den (Silmaril, S&G – byť píseň Bridge Over Troubled Water byla opravdu povedená), jiným by výrazně pomohla špetka „pódiového managementu“ (Kafe a klídek, Nový koření, Dilema). Dětský sbor Klíčenky diváky sice dokázal rozveselit, ale na „dospěláckých“ festivalech si ho představit příliš neumím, stejně jako Věneband, který neustálým připomínáním, kolik je kterému děcku teprve let, evokuje kalkul s prvkem zázračných dětí. AsBest Band je sice už kapela dospělých, ale dosud bojuje snad se všemi začátečnickými chybami. Ale kdo je dokonalý, že?

David Jirků

Vaše názory:

Byli jste na některém z koncertů? Jak jste to viděli vy?

Konkurs HOME Mista konání

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.