Vývoj lidské společnosti se řítí nezadržitelně dopředu.
Nedávno jsem se dočetl, že za mého života lidstvo pokročilo kupředu o stejný
kus cesty, jako za života sto padesáti předchozích generací. To jsem teda
hodně dobrej, říkám si pyšně.
Ale o pár dní později má moje sebevědomí utržit těžkou ránu.
-Ahoj Juppe, tady Kuba.
Plným jménem Jakub Artur Kirschner, povoláním můj právě tříletý vnuk.
(Zrušili jsme oslovení dědo a vnoučku a oba nás to udržuje v přesvědčení, že
jsme prakticky vrstevníky. To že vymačkal moje číslo a Yes na mobilu beru už
jako samozřejmost.)
-Víš, co teď dělám?, zeptá se nezáludně.
Představuji si, jak drandí s lokomotivou po koberci nebo si právě udělal
z křesla tank a střílí po nepřátelích.
-Nevím, řeknu, protože nevím.
-Skenuju fotky do časopisu.
Ty vado! Kdyby řekl, že projektuje atomovou elektrárnu,
nerozhodilo by mě to o moc víc. Jak vzápětí potvrzuje jeho matka, opravdu se
– po krátkém kursu skenování – té práce ujal a mastí jednu fotku za druhou.
Takže, až budete v příštím čísle časopisu obdivovat krásu či obludnost
folkových hvězd, pamatujte, že tohle skenoval Kuba.
Nechci zůstávat za vývojem, a tak se po večerech klopotně
učím grafický program Photoshop. Zatímco on v jakémsi dětském prográmku
maluje úplně stejnými postupy, i když, pravda, o něco jednoduššími. Prostě
má přede mnou náskok takových sedmapadesát let.
Pořád si říkáme Juppe a Kubo jako vrstevníci, i když nevím, jak dlouho mu
vlastně ještě budu stačit.
*
Tak nám Superstar zpívali folk a country. Když se nabízí
deset nebo kolik žánrově laděných finálových večerů, nemohou se ani na Nově
tvářit, že žádné folk a country neexistuje. (Ostatně Nova je taky jediná,
kdo se žánru prostřednictvím Mládkovy estrády “cílevědomě” věnuje.)
Všichni, dramaturgem a scénáristou počínaje, přes moderátory, porotce až
k soutěžícím měli potřebu dát najevo, že tohle je jim teda naprosto ale
naprosto cizí. Od pejorativních atributů této hudby (ohníček, buřty,
indiáni, Porta) přes komentáře porotců, až k tomu, že v pořadu
asi osmkrát zaznělo, že “tohle není můj šálek kávy”.
Kdybych seděl na nějaké hiphopové soutěži, asi bych si to o šálku myslel
taky, jenže já se do porot nováckých soutěží nijak zvlášť necpu.
Přemýšlel jsem, proč taková nevůle. Na jednu stranu to
může být i oprávněný pocit. Poslechnete-li si – nevybaveni vědomím, co
v žánru žije a pulsuje – nějaký ten sampler Na posledním vandru 54,
naladíte se s těmi SS asi na stejnou vlnu.
Dokonce kdyby někdo z nich zabloudil na některé folkové internetové diskuse,
mohl by dostat osypky.
Ale ten hlavní důvod to asi nebude. Folková a country
hudba okrádá popíky o posluchače.
Chcete důkaz? Aktuální průzkum zájmu o jednotlivé hudební žánry agentury MML
– TGI z února tohoto roku (Cca 9000 respondentů je hodně tučný vzorek, žádná
pouliční anketa):
folk a country 46,3%
popmusic 37,9%
muzikál 26,3%
rock 21,0%
dechovka 19,3%
klasická hudba 18,0%
lidová hudba 14,6%
rocknroll 14,0%
opera a opereta 12,2%
jazz 11,0%
Ostatní žánry neuvádím, protože jejich preference byly
podobné jako u Unie svobody DEU.
Jako nedostudovaný sociolog se marně pokouším o nějakou
interpretaci, o nějaké vysvětlení. Víc lidí se raději dívá do ohníčku než na
televizi? Asi ne. Víc lidí chce, aby bylo v televizi víc folku? Asi jo.
Největší procento členů fanklubů tvoří fans folku a country? Asi ne. Nejvíc
lidí jezdí na folkové festivaly? Asi jo.
Dlouhou řadu let se neúspěšně pokoušíme o nějakou smysluplnou definici
folku. Nedávno jsem jednu zajímavou zaslechl: Folk a country je menšinový
žánr, který poslouchá drtivá většina lidí.
Michal Jupp Konečný