Kusovka
Letos
na podzim byl spuštěn český server i-legálně.cz. Obsahuje údajně stovky tisíc
skladeb ke stažení za poplatek. Poněkud v jeho stínu je zatím web allmusic.cz
spíše jen s desítkami titulů z nám blízkého okruhu; další servery na prodej
hudby se chystají.
Hrozí nástupem tohoto prodeje stylem “chci deset deka hudby” zánik
klasických kotoučů? Budeme se asi dušovat, že cédéčka nezaniknou nebo aspoň
budou oba způsoby prodeje probíhat ještě mnoho a mnoho let současně. Má to
ale svá ale… Kdo má dnes odvahu prognostikovat, kam se technika dovalí za
pět nebo za deset let? Na začátku devadesátých let jsme byli ochotni
přísahat na to, že vinyl nikdy z pultů nezmizí. A v téže době jsme si
nedokázali představit, že telefon budeme úplně všichni nosit v kapsičce u
košile.
Mnohé se ale určitě změní v přijímání a chápání nahrané hudby. Dnes si
interpreti, autoři a producent lámou hlavy s tím, které skladby na album
vybrat a které už ne, jak je řadit za sebou kvůli náladě, tempům a tóninám a
hledají vhodné výtvarníky a fotografy na tvorbu obalu. V době prodeje hudby
na kusy už to bude zbytečné; hotovou skladbu prostě odmailujete na server a
tam ji zavezou do skladu.
I když většině muzikantů dnes už dochází, že deska je převážně propagační
předmět, který má kapelu zviditelnit a přimět pořadatele, aby ji víc zvali
na koncerty, přece jen je album určitým předělem v životě kapely. Je důvod o
ní psát a mluvit. Jak chcete křtít skutečnost, že jste právě poslali jednu
pecku na internetový obchod?
Jestliže dnes je poslech cédéčka uceleným zážitkem, chvilkou ztotožnění
se s kapelou, bude kusový prodej hudby tak trochu vršit zaprášené files
s muzikou bez ladu a skladu na vašem harddisku. (Pravda, nebudete si muset
každý rok kupovat další polici na CD.) A váš budoucí poslech bude možná
připomínat chování televizního maniaka, který ve zběsilém tempu přepíná
kanál za kanálem, takže nakonec vlastně nevidí vůbec nic.
Na druhou stranu: Na mnohých dnešních CD platíte i za skladby, které se
vám nelíbí, které nechcete a které byste si normálně vůbec nekoupili ba ani
nevypálili. Tady je asi kusový prodej nenahraditelným dobrodiním.
Co asi brzy vymizí budou samplery. Proč byste měli kupovat směsku, kterou
pro vás někdo sestavil (obvykle podle kriteria “na co má naše firma
vydavatelská práva”), když si to můžete sestavit sami a podle svého vkusu?
Michal Jupp Konečný
|