Chobotnice a bratrovražedný boj
V
Praze na Letné (možná) vyroste nová Národní knihovna. Má tvar chobotnice podle
návrhu architekta Kaplického. Hned po jeho zveřejnění se zvedly vlny. Podle
průzkumů se ta věc líbí mírně nadpoloviční většině národa, ale ti, kterým se to
nelíbí, se zase projevují hlasitěji. Václav Klaus se dokonce nechal slyšet, že
se na protest na Letné připoutá řetězem. (Nevím, jestli by to pořádková policie
zvládla; pár milionů amatérských fotografů by si asi rádo odneslo snímek
upoutaného prezidenta.)
Pamatujeme si, jak se podobná diskuse vedla
kolem stavby Tančícího domu na pražském nábřeží. A spíš už nepamatujeme jaké
vlny se zvedly kolem pražského secesního Obecního domu v časech, kdy se za
slušné stavební slohy považovala pseudogotika a pseudorenesance.
Češi se prostě dělí na dvě půlky –
tradicionalisty a modernisty. Ti první, co si zvykli na šeď paneláků,
podobných si jako škatule krabici, netouží po změnách, po něčem, co je jiné,
nezvyklé. Ti druzí se pídí po novinkách, po věcech, co tu ještě nebyly,
někdy trochu za každou cenu.
Přesuňme se ale z oblasti stavitelství (i
když ve všech dalších oborech budeme zakopávat o stejný problém) na domácí
půdu. Dlouhočasost mého působení na folkové scéně mne opravňuje k postřehu,
že i na tomto hřišti vedou tradice a moderna vedou spolu zápas už skoro
čtyřicet let. Někdy tichý a zákopový, ale v některých chvílích na život a na
smrt. Čas od času se vymění muzikantská i divácká generace a věci se o kus
posunou. To co bylo dřív nepřijatelné, se stává relativně uznatelným a hned
se objevuje nové nepřijatelné. (A často to, co bylo kdysi hlavním proudem,
dnes tak trochu živoří na okraji žánrového pole.)
Zapálení modernisté zase mnohdy jásají nad
něčím, co nakonec končí ve slepých vývojových ulicích. Ale vývoj se posunuje
bez ohledu na jedny nebo na druhé, někdy samovolně, jindy za cenu klopotných
kompromisů.
Zajímavé je, že válka tradice a moderny se
odehrává hlavně na poli umění a kultury vůbec. Rádi jezdíme modernějšími (a
bezpečnějšími) auty, bez sentimentu jsme vyměnili digitály za ráchání ve
vývojce a těžko se najde někdo, kdo by prosazoval návrat parních lokomotiv
do běžného železničního provozu.
No co. Buďme rádi za ten svár. Bez
tradicionalistů by se náš žánr hnal kupředu tempem rychlejším než jepice
popmusic; vše, co jsme slyšeli včera by bylo přičmoudlé starobou. A bez
modernistů by byl ten náš rybníček už dávno stojatý, hnilobný a mrtvý.
Nechme to tak. I když to stojí spoustu
energie, nervů a emocí.
Michal Jupp Konečný
|