Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Juppův zápisník

 
HOME zpět na seznam

Pan Marconi by čučel.

Pamatujete na tu úžasnou dobu, kdy se u nás začala objevovat první soukromá radia? Malá i velká, s kapitálem i bez, s lidmi s nějakou málo použitelnou zkušeností i zcela nepolíbených.

První, většinou ta nejvíc rozmáchlá radia, zkrachovala po několika měsících. Další drobečci byli odchyceni do sítí těch velkých. Šeredilo se s kmitočty, lobovalo se a zajisté i uplácelo. Dnes abyste s baterkou hledali nějaké malé lokální rádyjko, které nebylo pohlceno, prodáno pod cenou nebo aspoň spláchnuto do kádě společných reklamních trhů.

Do toho začalo ubývat posluchačů. Po Listopadu lidi okouzloval nový styl v éteru, ale časem i stejností jejich zájem okoral. Změny formátu i značky je odehnaly jinam, pokud vůbec někam.

A máme tu internet. Dobrodiní empétrojek umožnilo lidem neposlouchat to, co se líbí rozhlasovému dramaturgovi (nebo čím ho úkoluje obchodní oddělení), ale poslouchat to, co se líbí jim. (Stejně tak si můžete zkopírovat film nebo si ho legálně koupit ráno v trafice s novinami za pajsku, a klidně zapomenete, který čudlík je Nova.)

Pak tu máme taky internetová radia. Abyste mohli takové radio provozovat, stačí vám silný počítač v obýváku, hromada cédéček a nějaký odbavovací program. Za pár týdnů nebo let se to i naučíte.

Internetová radia se zatím rozkoukávají (pevné připojení taky zatím není superláce pro každého), ale myslím, že jim patří budoucnost. Pokud se dobře vyprofilují, odeberou posluchače velkým gigantům, které hrají „pro všechny“. Nebude to jistě žádný byznys (i když v jednotlivých případech kdo ví?) Ale éterové kolosy si možná začnou stýskat.

Tipněme si, jak se zachovají ty velké mediální koncerny. Nejdřív si asi vůbec nevšimnou, že jim někdo ujídá drobky z jejich koláče. Potom zpozorní, ale veřejně to budou s úsměvem bagatelizovat.

Pak začnou lobovat v parlamentu. A nějaký ten přílepek k zákonu o kroužkování slepic způsobí, že malá internetová rádia budou vyšťouchána ze hry. Není to vyloučené; všechny dosavadní vlády – především ty levicové – si  hýčkaly velkofirmy a drobným podnikatelům šlapaly po krku.

Nebo jim nezbude než vstoupit do hry. Zplodí bezpočet internetových radií se silným zázemím, které budou konkurovat těm malým a postupně je možná vytlačí. 

Ale pak se objeví nějaká zcela nová technologie a ti malí a mladí se do toho s vervou pustí.

Michal Jupp Konečný

Co vy na to?  * Dokázali byste sestavit žebříček nejblbějščích radií? * Kterou stanici poslouchá vaše kočka? * Co všechno jste si koupili díky rozhlasové reklamě? * Vysíláte po internetu z koupelny nebo ze špajzu? * Kupte ženě k Vánocům internetové radio, bude od ní pokoj.  
zpět na seznam

HOME

Ligatury Honzy Hučína Lichý pátek Ve středu dění

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.