Zahrada jako myšlenka
Agentura FM Production je v insolvenci. Tahle informace by asi nechala
většinu příslušníků folkové komunity v klidu. Toho, že časopis FOLK přestal
po jednadvaceti letech vycházet, si už leckdo všiml, i když fejsbukisté a
stahovači asi moc nečtou, zvlášť když je to na papíře a ještě se za to
platí. Ale to, že není letos Zahrada, postavilo do pozoru pravidelné
návštěvníky, co festival milují, ty, co ho milují s výhradami, i ty, co na
Zahradě byli kdysi dávno nebo vůbec.
Osobně si to zas tak neberu. Jestliže se vám přihodí krach po čtyřiceti dvou
letech báječného a dramatického života s folkem, není to nic tak strašného.
Mrzí vás, že jste někoho zklamali a někomu zůstali dlužni. Ale věříte, že až
se otřepete, půjde to zase po jiném laně nahoru a další úpadek vás čeká
…2012 + 42 = v roce 2054. Teď jen najít to správné lano, protože ta stará
lana jsou už značně roztřepená.
Jak se praví v jednom starém židovském vtipu, krach je vlastně taky úspěch.
Najednou se zastavíte a vidíte, co všechno jste, utopení v každodenním
shonu, dělali blbě a mohli dělat líp, a co jste ovlivnit nemohli, protože
úbytek publika, jeho stárnutí a špatné počasí ovlivnit nešlo. A že se
polepšíte, jestli dostanete druhou šanci, jakože se o ni budete sakra prát.
A taky najednou vidíte, jak jsou lidé ovíněni myšlenkou, že krach nějaké
agentury znamená totální a všeobecnou smrt. Někteří to berou tak, že konec
Zahrady je konec žánru. Další zkoumají, co by z toho všeho mohli urvat pro
sebe, profitovat a třeba si zatančit na cizích hrobech. Přivlastnit si cizí
myšlenky, nápady a léta dřiny. A pak jsou tu jiní, kteří podávají pomocnou
ruku a společně se snaží znovu navazovat nitky potrhané sítě.
Zahrada už se nikdy neobnoví, truchlí většina a představuje si Zahradu jako
hudební akci v Náměšti na Hané. Jejich přechůdci truchlili, že Zahrada už se
nikdy neobnoví a představovali si Zahradu jako hudební akci ve Strážnici.
Mýlili se.
Zahrada totiž není jen festival na nějakém určitém místě. Zahrada je
myšlenka, Zahrada je pospolitost lidí stejného názoru, stejné krevní
skupiny.
Díky vám všem, podrželi jste nás. Vaše internetové vzkazy o Zahradě a o Růži
jsou nádherné čtení. A ještě úžasnější jsou nabídky z různých stran, od
pomoci materiální nebo přiložené ruky nebo jen pouhého upozornění na možného
sponzora. Když je zle, lidi se nějak víc semknou. Jenže musí nás k tomu
dovést až ty špatné časy?
Michal Jupp Konečný